La illeta dels banyets. Un pont des del passat al futur

La Illeta dels Banyets és un promontori llarg i estret l'altiplà superior del qual, amb altura d'entre 6 i 7 m.s.n.m., no excedeix dels 5.400 metres quadrats. Conserva restes arqueològiques de molt variades cultures. Des de finals del neolític, la situació privilegiada d'aquesta península situada en el centre de la badia, ho ha convertit en l'enclavament idoni per a acollir a societats interessades en l'aprofitament dels recursos marins i en el control de les activitats marítimes, bé siguen comercials o defensives. En aquest solar menut s'hi va assentar gent del neolític, de l'edat del bronze i de la cultura ibera i romana, però a més hi ha proves que el lloc va ser freqüentat en època islàmica, encara que no s'hi han trobat construccions que demostren que va estar habitat en aquest període històric.

El topònim del jaciment fa referència a les basses dels vivers de peix d'època romana, a qui la tradició popular atribuïa una autoria islàmica. Aquest metix topònim s'hi troba a Xàbia i Calp vinculats també a piscifactories romanes.

978-84-616-5284-6

MARQ