Calp. Arqueología y museo. Museos Municipales en el MARQ

L'exposició Calp, Arqueología y Museo és la sèptima del programa "Museos Municipales en el MARQ", la camí del qual va començar l'any 2004 amb la intenció de mostrar, en successives exposicions, el ric i variat patrimoni arqueològic que atresoren els Museus de la província d'Alacant. Ara li toca el torn a Calp, població que té en el Peñón de Ifach el sant i senya de la nostra Costa Blanca i bandera de la qualitat del nostre sol, de les nostres costes i platges, tan apreciades per tots els que ens visiten.

En eixe privilegiat entronitze s'assenta el Museu Arqueològic de Calp, institució que des de 1997 posa els seus esforços en la investigació, conservació i difusió del ric patrimoni del municipi. A això, en un marc d'estreta col·laboració, se suma des de 2005 el MARQ, impulsant les excavacions arqueològiques que amb èxit es realitzen en la vila medieval que s'assenta a les faldes del Peñón, descobrint la història de què en el passat van disfrutar d'un dels paratges naturals més importants de la provincia d'Alacant.

L'exposició en el MARQ contempla dos sales, donant compte en la primera de la importànica de les actuacions arqueològiques que en els últims anys s'impulsen en el municipi i que se centren en la vila romana de los Baños de la Reina, conjunt que ja excavara en 1792 el naturalista Cavanilles en el seu Observaciones sobre la Historia Natural, Geografia, Agricultura, población y frutos del Reyno de Valencia, donant a conéixer un retall del super mosaic dels erotes veremadors que s'exhibix en el MARQ. A la pobla medieval d'Ifach es destina la segona sala, on, entre altres moltes troballes, es mostren les restes de la volta d'una de les capelles de Nuestra Señora de los Ángeles de Ifach, vestigis exhumats i documentals fa tan sols dos mesos, evidenciant la importància que va tindre esta església gòtica i per tant la d'este enclavament del segle XIV.A

Ambdós projectes d'investigació, Baños de la Reina i Vila de Ifach, guarden la inteció de contribuir de manera directe a la generació de museus de lloc, objectiu a què de manera clara se suma esta exposició, on es dóna compe de la intenció de la seua posada en valor, mostrant-se 240 peces en una atenció muntatge en què caben restes ibèriques, com un oinokhoé amb decoració figurada d'un guerrer, romanes, com diversos fragments d'escultures i marbres procedents de diverses zones del Mediterrani i ceràmiques estampilades amb els primers símbols cristians; islàmiques, com un amulet de plom amb inscripció o la imponent volta gòtica de creueria de l'església d'Ifach.

Mostra de tot este esforç és este catàleg, on s'arrepleguen les actuacions del Museu de Calp i les novetats més recents que aporta la investigació dels dos conjunts emblemàtics.

978-84-613-6609-5

MARQ