Jaume I, Legislador: El Regne de València. Col·lecció Any Jaume I: 800 aniversari

La celebració a la Comunitat Valenciana de l'Any Jaume I ens permet acostar-nos, des de múltiples perpectives, a la figura del monarca que va protagonitzar un dels episodis fonamentals de la nostra història com a poble. Jaume I va dur a terme la conquesta de les terres valencianes, i les va incorporar al món occidental, a eixa Europa que deixava arrere els segles foscos de l'edat mitjana i obria les seues portes de bat a bat a l'esplendor del gòtic, a l'expansió de les universitats, als nous corertns artístics i a les idees i el coneixement. Però junt amb la seua personalitat com a estrateg militar està també la del governant uqe decidix atorgar als seus nous dominis un estatus polític peculiar i distint, un ordenament jurídic propi. L'exposició Jaume I, Legislador: El Regne de València passa revista a eixos anys decisius des del punt de vista de la construcció d'un nou estat a partir d'unes bases jurídiques que van estar vigents durant segles i van conformar en gran manera nostra personalitat com a poble. La fundació del regne cristià de València, en peu d'igualtat amb la resta dels estats vinculats a la corona de Jaume I, i la consolidació de les seues estructures polítiques i socials fan d'este capítol del nostre passat un dels seus referents més importants. Des d'eixe punt de partida, al llarg de tan sols dos segles, la societat valenciana és capaç d'aconseguir una prosperitat econòmica evident i un reconegut protagonisme en els àmtis culturals, artístics, intel·lectuals i polítics, una esplendor que culminiarà en el segle XV. Ens endinsar-nos en els continguts d'esta mostra podem conéixer millor aquell encreuament de la nostra història, i també acostar-nos més a la figura de Jaume I per a descobrir en ell l'home d'estat que va legislar amb saviesa i ens va dotar d'unes institucions l'empremta de les quals perdura fins als nostres dies.

978-84-482-5051-5

Generalitat Valenciana