Teulada Moraira. Balcó a la mar entre riuraus i ceps de moscatell

Vas a iniciar, amic lector, amiga, lectora, un viatge per les pàgines d'un llibre insòlit. Em van parlar de la posada en pràctica del projecte quan l'autor començava a caminar i a donar-li forma. Vaig pensar en aquells moments -què equivocat estava!- que seria un llibre més de viatges o de guies turístiques a l'ús. Coneixia Paco Tortosa des de feia temps, però no amb la profunditat que es mereixia i amb la qual he arribat al final del trajecte d'aquesta fantàstica aventura per les nostres terres. Les pàgines que ara desgranaràs no són, en efecte, un exemple de llibre de viatges a l'estil del d'Alexandre Laborde, Jeroni Münzer, Antoni Josep Cavanilles o, del més modern, Joan Fuster, aquest últim autor d'El País Valencià. Tampoc ens trobem amb una obra concebuda a la manera dels antics dietaris, cròniques, llibres de memòries o de successos particulars d'autors, quasi semrpe poc conseguts. Ni encara és un llibre de literatura científica i acadèmica al qual sols hi tenen accés un grup restringit d'entesos i experts en matèries molt especialitzades. És el millor de tots ells i més. És un llibre de viatges, amb parada i fonda de llarga estada, que mira, remira, admira, visita, revisita, amb mirada poètica i visió critica els nostres paisatges rurals i urbans, les nostres gents, la nostra cultura i medi ambient. Un projecte ambiciós en el punt de partida i d'èxit total en l'arribada final.

978-84-17213-09-1

Tortosa, Paco