El Caballero de Ifach. El ocaso de la ciudad medieval

El Museu Arqueològic d'Alacant (MARQ) acull en el seu vestíbul l'Exposició El Caballero de Ifach. El ocaso de la ciudad medieval. En ella presentem la investigació realitzada sobre un fragment de paret que mostra un grafit descobert en el jaciment de la Pobla d'Ifach a Calp, una de les peces més importants descobertes per l'equip de MARQ en les excavacions que es realitzen des de fa més de 16 anys en les vessants del majestuós Penyal d'Ifach.

La profunda i elaborada investigació que arreplega el catàleg que acompanya l'exposició de la peça és fruit del treball del seu comissari, Jose Luis Menéndez. Ens proposa un suggeridor viatge a la segona mitat del segle XIV, moment en què el Regne de València estaba immers en un conflicte armat amb la Corona de Castella. L'estudi de la peça i del context del seu troballa ha permés reviure el moment de la destrucció de la ciutat que, assetjada per les tropes del rei Pedro I al gener de 1365, va ser defesa pels habitants d'Ifach i per contingents militars al servici del Comte d'Empúries, noble al servici del rei Pere IV d'Aragó.

Amb nombroses tropes i màquines d'assetjament, Ifach va patir un intens c´recol que va provocar la destrucció de bona part de les seus infraestructures i edificis, sent l'inici de l'ocàs de la ciutat medieval que anirà perdent progressivament població fins a dissoldre's lentament en les arenes del temps. Els seus habitants es traslladaran als enclavaments pròxims del territori, fent-los créixer i prosperar i convertint-los en les ciutats i municipis que hui reconeixem com Calp, Benissa i Teulada.

L'estudi del grafit ens mostra una història de destrucció i patiments, però també d'un nou renàixer, un nou impuls que hui, més que mai, ha de servir-nos com a exemple de superació dels durs i difícils moments que ens ha tocat viure, i que, com en Ifach, ens deu de motivar per a ressorgir amb més força com a societat.

978-84-09-23633-6

MARQ