Los pilares del reino. El capitel gótico de la Pobla medieval de Ifach.

El Museo Arqueológico de Alicante (MARQ) acull en el seu vestíbul la presentació del capitell gòtic de la Pobla medieval d'Ifach, una de les peces més importants descobertes per l'equip de MARQ en les investigacions que, des de fa més de tretze anys, es realitzen en les vessants del majestuós Penyal d'Ifach.

Els que contemplen esta peça disfrutaran, a través d'esta edició que ara presentem, d'n suggeridor viatge a finals del segle XIII, moment en què s'establixen les bases d0un nou regne, d'un nou estat, que coneixem com a Regne de València. Després de la conquista cristiana, comença un llarg procés de repoblació promogut per la Corona d'Aragó, com a mitjà per a equilibrar les diferències demogràfiques existents entre cristians i musulmans.

El nou regne promou en les àrees conquistades la construcció de viles i poblas per a albergar la població. La fundació d'Ifach es fonamenta en una conquista pacífica de pobladors, de gent traslladada des d'altres punts del regne per a conolitzar i desenrotllar el nou model feudal, trencant així l'engranatge socioeconòmic d'un món andalusí majoritari, però en decadència.

Va ser un nou començament. Per a tots ellsi per a tots nosaltres. En Ifach, els nostres avantpassats van establir nous acords de convivència pacifica, noves regles de vida en comunitat. Van haver de lluitar contra revoltes, epidèmies, tempestats, males collites o pastos estèrils. Van construir les seues muralles, els seus magatzems, les seues cases, la seua església i fins aquells edificis destinats a albergar els membres de la Casa de Llúria, la família que representa el poder senyorial en el territori.

Per tot això, cal agrair l'esforç i dedicació tatn del comissari com de l'equip de MARQ, museu i fundació, per l'elecció d'una peça que ens permet recuperar un xicotet fragment d'eixa història que va servir per a forjar els pilars de la nostra comunitat i de la nostra cultura, que hui són les pedres angulars de tot allò que ens representa com a poble.

978-84-09-01317-3

MARQ